دکوراسیون

طراحی نمای رومی ساختمان و تأثیر آن بر معماری مدرن

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
به این صفحه امتیاز بدهید

طراحی نمای رومی، با الهام از معماری باستان روم، از ستون‌ها، قوس‌ها و پیله‌ها بهره می‌برد تا ساختمان را زیبا و شکوهمند نمایان سازد.

نمای رومی ویلا

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

نمای رومی یک سبک ساختمانی منحصر به فرد و پرطرفدار با اجزای بسیار پیچیده و استفاده از سنگ های خاص است. دلیل محبوبیت این سبک را می توان در ظاهر باشکوه آن دانست. طراحی، آماده سازی و نحوه اجرای پیچیده آن، موضوعی ضروری در ساخت نماهای سنگی رومی ساختمان ها و سازه های شهری است.

معماری رومی چیست؟

معماری رومی زبان خارجی معماری کلاسیک یونانی را برای اهداف رومیان باستان پذیرفت، اما با ساختمان‌های یونانی متفاوت بود و به سبک معماری جدیدی تبدیل شد. این دو سبک اغلب به عنوان بدنه ای از معماری کلاسیک در نظر گرفته می شوند. معماری رومی در جمهوری روم و حتی بیشتر از آن در زمان امپراتوری شکوفا شد.

ویژگی های طراحی نمای رومی

در طراحی نمای رومی یا کلاسیک از مصالحی استفاده می شود که نمای ساختمان را منحصر به فرد می کند. معمولا در سبک رومی از مصالح سنگی بیشتر از سایر مصالح استفاده می شود تا ساختمان با شکوه تر به نظر برسد. سنگ های رنگ روشن در نمای رومی جلوه ای سلطنتی و بدیع ایجاد می کنند. به همین دلیل در نمای رومی ساختمان ها اغلب از سنگ های تراورتن با رنگ های روشن به ویژه رنگ های کرم استفاده می شود.

اما آن قسمت از نما که آن را رومی و کلاسیک می کند استفاده از طاق ها، ستون ها و سایر جزئیات است که نما را قابل توجه و بدیع می کند. علاوه بر این، استفاده از نورپردازی اغلب دیده می شود زیرا شکوه را بیشتر نشان می دهد.معماری روم باستان از مصالح جدید، به ویژه بتن، و فناوری‌های جدیدتر مانند طاق و گنبد برای ساختن ساختمان‌هایی استفاده می‌کرد که معمولاً قوی و مهندسی شده بودند. تعداد زیادی به شکلی در سرتاسر امپراتوری باقی مانده است، گاهی اوقات کامل و هنوز هم تا به امروز استفاده می شود.

تاثیرات بر معماری مدرن

جای تعجب نیست که طبیعت گسترده امپراتوری روم، بسیاری از کشورها را تحت تأثیر معماری و زیرساخت های خود قرار داده است. و قرن‌ها پس از سقوط امپراتوری روم، بسیاری از بناهای ملی نمادین برای تقلید از این دوره تاریخی از تعالی معماری طراحی شدند.ستون‌ها، گنبدها و طاق‌ها به ساختمان‌های مهم در سرتاسر جهان راه پیدا کرده‌اند.

معماران روم باستان در حالی که ممکن است برخی از اولین ایده های خود را از یونانیان باستان، اتروسک ها، مصریان و ایرانیان به عاریت گرفته باشند، ولی شکل معماری را برای همیشه تغییر دادند و به بشر ساختمان هایی دادند که قبلاً هرگز ندیده بود، در کنار سازه های عمومی، جاده ها و زیرساخت ها. که می تواند توسط افراد از تمام سطوح جامعه استفاده شود.

احتمالاً بزرگترین نوآوری که معماری رومی با خود به ارمغان آورد، استفاده گسترده از بتن بود. معماران رومی دریافتند که بتن نه تنها از سنگ مرمر معمولی استحکام بیشتری دارد، بلکه می‌توان آن را به راحتی تزئین کرد و می‌توان اشکال مختلفی را بر روی آن حجاری کرد.

اجزای نمای رومی ساختمان:

استفاده از ستون سنگی بزرگ (بلوک سنگی) با ارتفاع زیاد همراه با سرستون

استفاده از کتیبه، تابلوهای سنگی، گل و طرح سنگ، تاج و سرستون

استفاده از مجسمه در ورودی ها، روی ستون ها در داخل و خارج

استفاده از قطعات ساخته شده مانند سرمایه ستون

استفاده از سنگ تراورتن در طراحی نمای رومی

همانطور که در بالا ذکر شد برای طراحی نمای رومی ساختمان از سنگ تراورتن استفاده شده است. دلیل آن در ترکیب سنگ تراورتن است زیرا این سنگ دارای بافت متخلخلی است که وزن کمتری نسبت به سایر سنگ ها دارد و همچنین دارای استانداردهای لازم برای قرارگیری در فضای باز است. اما برخی از طراحان و کارشناسان برای کاهش هزینه ساخت نمای رومی یا کلاسیک به جای سنگ از سیمان سفید استفاده می کنند. دلیل این امر را می توان در قیمت بالای سنگ تراورتن دانست.

مزایای طراحی نمای رومی ساختمان

مصالح (سنگ) از جمله مصالح در دسترس و به نسبت ارزان در ایران است.

مصالح سنگ دارای مقاوم بالایی است و این موضوع باعث می‌شود ساختمان رومی دارای مقاومت بالایی در هر شرایطی داشته باشد.

به دلیل مقاوم بودن سنگ، طول عمر مفید ساختمان نیز بالا است.

نمای رومی به خوبی در کوچه و محله شاخص می‌شود.

اکثر ابزار نمای رومی به صورت پیش ساخته در دسترس هستند و این موضوع مراحل اجرای نمای رومی را سرعت می‌بخشد.

نمای رومی با سیمان یا سنگ؟

اگر بخواهیم در یک کلمه به این سوال پاسخ دهیم، جواب 100% با سنگ است. زیرا در این سبک که قرار است عظمت و شکوه بنا را به رخ بکشد، هزینه نباید ملاک تصمیم گیری باشد. علاوه بر این، دوام، اثر و نتیجه نهایی قابل مقایسه نخواهد بود.

طراحی نمای رومی ساختمان از معماری کلاسیک و سبک ساختمان های رومی و یونانی باستان الهام گرفته شده است. تاریخچه نمای کلاسیک به قرن پنجم پس از میلاد و زمان پایداری تمدن و هنر یونان برمی گردد. جامعه و فرهنگ یونانی در قرن پنجم پس از میلاد شکوفا شد و تمدن روم را عمیقاً تحت تأثیر قرار داد. بنابراین معماری کلاسیک یونان در قرن 4 و 5 میلادی تکامل یافت. به دلیل فتوحات در آن زمان، دو جامعه رم و یونان بر اکثر نقاط جهان تسلط داشتند. بنابراین بسیاری از کشورها در نقاط مختلف جهان تحت تأثیر فرهنگ و معماری یونان و روم قرار گرفتند.

لینک کوتاه مقاله :

درباره ما
محوطه‌ سازی مدرن

درباره جام نما مگ

در تیم جام نما مگ تلاش میشه با انتشار محتوا در زمینه دکوراسیون و معماری، کمکی باشیم برای یافتن سوالات و پاسخ ها و معرفی انواع ایده در این زمینه برای شما عزیزان.

شبکه های اجتماعی
عضویت در خبرنامه

برای دریافت مطالب جالب، ایمیلتان را در کادر زیر وارد کنید.

محبوب ترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *