دکوراسیون

سان روم چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
5/5 - (1 امتیاز)

سان روم چیست و معرفی انواع مختلف آن، نکات مهمی که در طراحی سان روم باید رعایت شود، ویژگی های مهم در طراحی سان روم شیک و مدرن

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

همانطور که از نامش پیداست، اتاق‌های آفتاب‌گیر که برای دعوت از نور خورشید تا حد امکان به خانه شما هستند. چه در آب و هوای سرد زندگی کنید یا در آب و هوای گرم، به دنبال مکانی برای پرورش گیاهان آپارتمانی یا مکانی برای تماشای طلوع خورشید و یا دیدن ستاره ها و ماه در شب از داخل هستید، اتاق های آفتاب یا همان سان روم می توانند بهترین راه برای این طراحی باشند.

سان روم اغلب به کنار یا پشت خانه متصل می شود، اما می توان آن را به جلوی خانه نیز متصل کرد.

گذراندن ساعاتی از روز در اتاقی شیشه ای پر از گلها و گیاهان سرسبز و یا مشرف به باغ یا حیاطی با طبیعت زیبا، و تماشا کردن باران، آفتاب، برف و جو های مختلف طبیعت، یکی از آرامش بخش ترین نوع های استراحت میتواند باشد. برای ساختن دیوار های اتاقک های سان روم گاردن، از شیشه استفاده میشود و انتخاب نوع این شیشه ها بستگی به شرایط اقلیمی و نوع آب و هوای منطقه دارد و نمی توان برای تمامی سان روم گاردن ها سقف شیشه ای نصب کرد. مثلا برای مناطقی با آب و هوای خشک که آفتاب به طور مستقیم می تابد، انتخاب سقف شیشه ای آزار دهنده خواهد بود.

ویژگی های مهم سان روم

همانطور که گفته شد اتاق های آفتابگیر با تعداد زیاد پنجره ها قابل شناسایی هستند. اینها تا حد امکان نور طبیعی را به شما می دهند. اتاق‌های آفتاب‌گیر ممکن است از ابتدا به این صورت طراحی شوند یا ممکن است شامل ایوان‌های سرپوشیده تغییر یافته باشند. این اتاق ها می توانند تهویه مطبوع داشته باشند یا نداشته باشند، بسته به هدف اتاق، درهایی که فضا را از هم جدا می کنند و دوست دارید از فضا برای چه استفاده شود.

اتاق‌های آفتاب‌گیر به دو دسته تقسیم می شوند؛ 1:مناسب 3سه فصل از سال 2: مناسب چهار فصل سال

اتاق هایی که مناسب 4 فصل هستند خوب قاعدتا بهتر است چون در فصل سرد زمستان هم میتوان از آن استفاده کرد و دارای تهویه مطبوع در اتاق هستند که امکان کنترل آب و هوا و استفاده از فضا را در تمام طول سال فراهم می‌کند. اتاق‌های آفتابگیر سه فصل معمولاً تهویه مطبوع ندارند و بنابراین فقط در بهار، تابستان و پاییز قابل استفاده هستند، زیرا زمستان‌ها برای داشتن آب و هوای راحت بسیار سرد خواهد بود.

نکات مهم در طراحی سان روم

کفپوش مناسب

فلاورباکس

مبلمان مناسب

هنگام طراحی یک اتاق آفتابگیر، هدف باید اضافه کردن مبلمان راحت و عناصر جذاب بدون مسدود کردن نماهای پنجره یا شلوغی فضا باشد. پنجره ها عنصر جالبی برای کار هستند، زیرا فضای دیواری زیادی برای آویزان کردن آثار هنری یا تزئینی وجود ندارد.

هنگامی که تصمیم می گیرید چه دکوراسیون و مبلمانی را شامل شود، ابتدا هدف اتاق آفتابگیر خود را ارزیابی کنید. آیا در درجه اول به عنوان یک فضای نشیمن دیگر، یک فضای ناهار خوری یا یک منطقه استراحت برای استراحت و مطالعه استفاده می شود؟ بسته به اندازه اتاق آفتابگیر، ممکن است متوجه شوید که از آن برای بیش از یک هدف استفاده می کنید یا ممکن است استفاده شما در طول روز تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است یک گوشه مطالعه یا یک میز کوچک برای ناهار خوری به همراه یک مبل و صندلی برای دیدارهای اجتماعی با دوستان خود داشته باشید.

رنگ‌های روشن، ملایم و شاد به افزایش روشنایی فضا کمک می‌کنند ؛ یکی دیگر از چیزهای کلیدی برای افزودن به اتاق آفتابگیر گیاهان هستند. نور فراوان باعث می شود که رشد گیاهان آپارتمانی با آفتاب کامل به نسیمی تبدیل شود. گنجاندن فضای سبز همچنین باعث می شود فضا احساس طبیعی تر کند و بیرون را به داخل می آورد. چه از چند گیاه آپارتمانی استفاده کنید و چه فضا را با فضای سبز پر کنید، از جمله گیاهان راهی عالی برای تزئین اتاق آفتابگیر است.

انواع مختلف سان روم

اتاق آفتاب:

این نوع اتاق به طور معمول یک فضای زندگی با پوشش شیشه است که به خانه متصل است و از داخل قابل دسترسی است. این اتاق طوری طراحی شده تا به عنوان یک محیط اضافی در هوای معتدل عمل کند. بنابراین هیچ دسترسی به بیرون ندارد و تنها می‌توان از داخل ساختمان وارد آن شد.

اتاق چهار فصل:

این اتاق طوری طراحی شده تا در هر 4 فصل سال قابل استفاده باشد. بنابراین چه در فصول سرد یا گرم به راحتی می‌توانید در تمام طول سال از آن لذت ببرید. دسترسی به اتاق چهار فصل هم از داخل ساختمان و بیرون امکان پذیر است.

گلخانه متصل:

با داشتن ساختار اولیه و ترکیب از اتاق آفتاب یا اتاق چهار فصل بوده که نورکافی، دما و رطوبت را برای گیاهان ارائه می‌دهد.بنابراین می‌توانید انواع گیاهان مورد علاقه‌تان را در این فضا پرورش دهید.

ایوان پوشیده:

این گزینه به جای شیشه دارای پنجره‌ها یا دیوارهای مشبک است که از این طریق می‌توانید از هوای تازه بدون حشرات استفاده کنید. با این حال می‌توانید با بکارگیری مصالح و متریال‌های مناسب تراس یا بالکن را پوشانده و محیطی دوستداشتنی بوجود آورید.

لینک کوتاه مقاله :

درباره ما
محوطه‌ سازی مدرن

درباره جام نما مگ

در تیم جام نما مگ تلاش میشه با انتشار محتوا در زمینه دکوراسیون و معماری، کمکی باشیم برای یافتن سوالات و پاسخ ها و معرفی انواع ایده در این زمینه برای شما عزیزان.

شبکه های اجتماعی
عضویت در خبرنامه

برای دریافت مطالب جالب، ایمیلتان را در کادر زیر وارد کنید.

محبوب ترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *