دکوراسیون

چه مدل فرشی برای آشپزخانه مناسب تره؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
2/5 - (1 امتیاز)

فرش‌های مناسب آشپزخانه و راهنمای انتخاب بهترین مدل، ویژگی های مهم برای انتخاب فرش آشپزخانه، فرش آشپزخانه چه الیافی باید داشته باشد؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

میتوان گفت بهترین گزینه فرش‌هایی هستند که ضد آب و ضد لغزش هستند. زیرا فرش آشپزخانه از تمام فرش‌های خانه شما حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است. هیچ کجای خانه به اندازه آشپزخانه در معرض کثیفی و آلودگی‌های مختلف قرار ندارد. علاوه بر آن که همه اعضای خانواده هرروز در آشپزخانه در حال تردد و رفت و آمدند و فرش مدام پا می‌خورد، فرآیند پخت و پز و سرو غذا و شستن لوازم آشپزی مزید بر علت است تا انواع و اقسام آلودگی‌ها به بافت فرش آشپزخانه هجوم ببرند. بنابراین انتخاب فرش برای این بخش از خانه به دقت و تیزبینی زیادی احتیاج دارد.فرش‌های پلاستیکی، فرش‌های مناسبی برای آشپزخانه می توانند باشند. همچنین، فرش‌هایی با طرح‌های ساده و رنگ‌های تیره و مقاوم در برابر لکه‌ها و رطوبت نیز پیشنهاد می‌شوند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا نیازی به فرش برای آشپزخانه هست یا خیر؟
این سوال، اولین مساله‌ای است که هنگام چینش دکوراسیون آشپزخانه ذهن را درگیر می‌کند. البته که جواب آن کاملا به روحیات و شرایط شما بستگی دارد اما پیشنهاد می‌کنیم هنگام تصمیم‌گیری یکسری فاکتورها را مدنظر داشته باشید.
یکی از مسائلی که باعث می شود شما برای آشپزخانه فرش انتخاب کنید این است که در آشپزخانه فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد که در صورت نبود فرش یا گلیم و قالیچه می‌تواند مشکل‌ساز شود. بعنوان مثال ممکن است هنگام ظرف شستن، ظرف از دست شما رها شده، بر روی پارکت یا سرامیک کف بیفتد و ظرف و کفپوش هردو لب‌پر شوند یا بشکنند. در صورتی که در حضور یک فرش مناسب در آشپزخانه این خسارت‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

مساله دیگر جنبه روانشناسانه آن است. وجود فرش، گلیم، قالی یا قالیچه گرما و حرارت خاصی به فضا می‌بخشد و رنگ و روح بهتری به آن می‌دهد. لذا این مساله در درازمدت بر روی انگیزه و نشاط اعضای خانواده برای حضور در محیط آشپزخانه تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

ویژگی های مهم برای انتخاب فرش مناسب آشپزخانه

وزن مناسب

درباره این موضوع میتوان گفت که توصیه ما نه فقط برای فرش آشپزخانه، بلکه درمورد تمام فرش‌های خانه این است: فرش زمخت و سنگین نخرید. علی‌الخصوص اگر مستاجر هستید و جابجایی و اسباب‌کشی برایتان یک اتفاق معمول است انتخاب فرش سنگین می‌تواند شما را حسابی توی دردسر بیندازد.
البته یک نکته را فراموش نکنید: فرش شما باید وزن مناسب داشته باشد، نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک!
فرش سبک هم گرفتاری‌های خودش را دارد. یک فرش سبک ممکن است زیر پای شما لیز بخورد و آشپزخانه را برای شما و اعضای خانواده به محیطی خطرآفرین تبدیل کند. برای جلوگیری از مشکل لیز خوردن روی فرش می‌تواند به گزینه فرش ضدلغزش هم فکر کنید.

جنس فرش

همانطور که قبلا گفتیم پیش از هرچیز مهم است که فرش شما قابل شستشو باشد. زیرا شستشو و نظافت مکرر فرش می‌تواند به بافت آن آسیب بزند، البته اگر فرش خوش‌جنس نخریده باشید. جنس فرش مناسب آشپزخانه بهتر است از میان الیاف پلی‌استر یا نایلون انتخاب شود، زیرا این دو متریال رطوبت آشپزخانه را کمتر به خود جذب می‌کنند و رنگ‌دهی ندارند.
همچنین از فرشهای پرزبلند استفاده نکنید زیرا تمیزکاری روزانه آن‌ها کار حضرت فیل است! آن هم در محیطی مانند آشپزخانه که انواع و اقسام آلودگی‌ها در آن وجود دارد و ممکن است وارد تار و پود فرش شود.

قیمت مناسب

اول از همه با توجه بودجه ای که در نظر گرفته اید و با توجه داشتن به این موضوع که آشپزخانه قلب خانه است بهتره که نه فرش ارزان بخرید نه گران! فرشی با قیمت معقول و منطقی بخرید. فرش‌های ارزان قاعدتا کیفیت پایینی دارند و زود خراب می‌شوند. بنابراین شما را مجبور می‌کنند تا به جای یکبار فرش خریدن، چندین بار توی دردسر آن بیفتید و هزینه کنید. فرش‌های نفیس و گرانقیمت هم آنچنان به درد آشپزخانه نمی‌خورند، زیرا هم باید مداوما شستشو شوند و ممکن است در این میان آسیب ببیند و هم از دیدگاه زیباشناسانه کف آشپزخانه خیلی روی ظاهر کلی دکوراسیون منزل تاثیر ندارد. فلذا سعی کنید به سراغ فرش‌های با قیمت متوسط، باکیفیت، خوش‌جنس و زیبا بروید.

رنگ

از نظر رنگ هم متانسب با دیزاین و رنگ کابینت ها و باقی وسایل خانه بهتر است که یک رنگ نه خیلی تیره و نه خیلی روشن انتخاب کنید که از لحاظ کثیف شدن و زودتر نشان دادن کثیفی و لکه ها به مشکل برنخورید.

جمع بندی

هدف اصلی ما هماهنگی فرش با کفپوش و کابینت ها است. اگر آشپزخانه رنگ روشن دارید می توانید رنگ های خنثی انتخاب کنید تا فرش شما به لحاظ بصری فضا را متعادل کند.
اگر رنگ های آشپزخانه شما یکنواخت است، یک فرش رنگ روشن انتخاب کنید تا به فضای زندگیتان شادابی بیاورد.

لینک کوتاه مقاله :

درباره ما
محوطه‌ سازی مدرن

درباره جام نما مگ

در تیم جام نما مگ تلاش میشه با انتشار محتوا در زمینه دکوراسیون و معماری، کمکی باشیم برای یافتن سوالات و پاسخ ها و معرفی انواع ایده در این زمینه برای شما عزیزان.

شبکه های اجتماعی
عضویت در خبرنامه

برای دریافت مطالب جالب، ایمیلتان را در کادر زیر وارد کنید.

محبوب ترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *